středa 11. dubna 2018

Hospodářský růst mění nákupní zvyklosti Čechů
Tržby v českém maloobchodě rostou nejrychleji za posledních deset let

Důvodem je zejména aktuální rekordní výkonnost tuzemské ekonomiky a spolu s ní i nákupní a spotřební chování obyvatel. Průběžně se zvyšuje počet lidí, kteří neupřednostňují nejlevnější zboží, ale jsou ochotni si připlatit za kvalitu. Dochází také k růstu internetového prodeje u technického nepotravinářského zboží a Česko se stává v oblasti online retailu velmocí. „Tuzemští zákazníci jsou optimističtější a tím pádem se nebojí více utrácet. S tím samozřejmě souvisí i spotřebitelská důvěra, která dosahuje historického maxima. Hodnoty pro Českou republiku jsou aktuálně vyšší, než je průměr Evropské unie, a dokonce i Německa,“ uvedl Ladislav Csengeri, GfK Consumer Panel Director CZ & SK, a dodal: „Výdaje domácností za rychloobrátkové zboží vzrostly v meziročním srovnání o 5 %. Na tento vývoj má částečný vliv i inflace. Největší část nákupního koše představují výdaje za čerstvé a chlazené zboží. Podíl této kategorie posiluje kvůli vyšší průměrné ceně.
Nejvyšší část výdajů domácnosti utrácejí v hypermarketech. Dlouhodobě rostou výdaje v diskontních prodejnách a supermarketech, a to na úkor malých prodejen.“
Poslední dva roky klesá v Česku průměrná frekvence nákupů. Loni jejich počet činil 337, což je o dva provedené nákupy méně v porovnání s rokem 2016. Naopak stouply výdaje na jeden nákup. Češi utratili v loňském roce za průměrný nákup 241 korun oproti předloňským 228 korunám. Roste i podíl privátních značek. V roce 2015 jejich zastoupení činilo 20,7 %, v loňském roce to bylo už 21,2 %. Přesto má Česká republika stále nižší podíl privátních značek než okolní státy s výjimkou Polska. Češi už tolik zboží nenakupují v promo akcích, slevová spirála tedy ubírá na intenzitě. Po dlouhodobém nárůstu do roku 2015 začal totiž promoční podíl v posledních dvou letech klesat. Zatímco předloni rodiny zaplatily 46,7 % výdajů na rychloobrátkovém zboží v promočních akcích, loni to bylo už jen 46 %.

zdroj : www.socr.cz


Žádné komentáře:

Okomentovat

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.